Daniel Harding

​En septembre 2016, Daniel Harding prend ses fonctions en tant que neuvième directeur musical de l’Orchestre de Paris depuis sa création, et succède à Paavo Järvi. Au cours de cette première saison, il défend les répertoires rares et novateurs qu’il affectionne, parmi lesquels les Scènes du Faust de Goethe et Le Paradis et la Péri de Schumann, la reconstruction de la Symphonie n°10 de Mahler, la création française de Dream of the Song de George Benjamin.

Daniel Harding a commencé sa carrière comme assistant de sir Simon Rattle à l’Orchestre symphonique de la ville de Birmingham (CBSO), avec lequel il fait ses débuts en 1994. Il a ensuite assisté Claudio Abbado au Philharmonique de Berlin qu’il a dirigé pour la première fois en 1996, dans le cadre du Festival de Berlin.   

Daniel Harding est directeur musical de l’Orchestre symphonique de la radio suédoise depuis 2007. Il a récemment été nommé chef émérite du Mahler Chamber Orchestra. Auparavant, il aura été chef principal, puis directeur musical du Mahler Chamber Orchestra (2003-2011), chef principal de l’Orchestre symphonique de Trondheim (1997-2000), principal chef invité de l’Orchestre symphonique de Norrköping en Suède (1997-2003), directeur musical de la Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (1997-2003). Il est également chef associé du New Japan Philharmonic et directeur artistique du Ohga Hall de Karuizawa au Japon. Il dirige régulièrement la Staatskapelle de Dresde, le Philharmonique de Vienne (notamment à Salzbourg), le Philharmonique de Berlin, l’Orchestre du Gewandhaus de Leipzig, l’Orchestre royal du Concertgebouw, l’Orchestre symphonique de la radio bavaroise et l’Orchestre philharmonique de la Scala. Au cours des dernières saisons, il a dirigé le London Philharmonic Orchestra, le Philharmonique de Stockholm, l’Orchestre de Santa Cecilia de Rome, l’Orchestre « of the Age of Enlightenment », le Philharmonique de Rotterdam et l’Orchestre de la radio de Francfort. Aux États-Unis, il se produit avec les New York Philharmonic, Philadelphia Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic et Chicago Symphony Orchestra.

En 2005, il ouvre la saison de La Scala de Milan, dans une nouvelle production d’Idomeneo. Il y revient en 2007 pour Salomé, en 2008 pour Le château de Barbe-Bleue et Il Prigioniero (Dallapicolla), et plus récemment en 2011 dans Cavalleria Rusticana et I Pagliacci, recevant à cette occasion le prestigieux Premio della Critica Musicale “Franco Abbiati”. Au Festival de Salzbourg, il a dirigé le Philharmonique de Vienne dans Ariadne auf Naxos, Don Giovanni et Le nozze di Figaro, The Turn of the Screw et Wozzeck à Covent Garden, L’Enlèvement au Sérail à l’Opéra de Bavière de Munich, La Flûte enchantée au Festival de Vienne et Wozzeck au Theater an der Wien. Au cours de la saison 2012/2013, il est retourné à la Scala pour Falstaff et a fait ses débuts à l’Opéra de Berlin et à l’Opéra de Vienne avec Le Vaisseau fantôme.                                                                                                                                                                         

Partenaire apprécié du Festival d’Aix-en-Provence, il y a dirigé de nouvelles productions de Così fan tutte, Don Giovanni, The Turn of the Screw, La Traviata, Eugène Onéguine et Les Noces de Figaro. En 2017, il y dirigera l’Orchestre de Paris dans The Rake’s Progress

Daniel Harding enregistre exclusivement pour Deutsche Grammophon. Ses récents enregistrements, consacrés à la Symphonie n°10 de Mahler avec le Philharmonique de Vienne et aux Carmina burana de Carl Orff, ont reçu le meilleur accueil critique. Pour Warner/Erato, il a précédemment enregistré la Symphonie n°4 de Mahler avec le Mahler Chamber Orchestra, les Symphonies n°3 et 4 de Brahms avec la Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Billy Budd de Britten avec le London Symphony Orchestra (Grammy Award pour le meilleur enregistrement d’opéra), Don Giovanni et The Turn of the Screw (Le Tour d’écrou) avec le Mahler Chamber Orchestra (“Choc de l’Année 2002”, “Grand Prix de l’Académie Charles Cros” et Gramophone Award). Son enregistrement live des Scènes du Faust de Goethe avec l’Orchestre de la Radio bavaroise a particulièrement été remarqué par la critique. Deux enregistrements-live de l’Orchestre de Paris sous sa direction seront disponibles dès octobre 2016 sur le site Classical Live (Google play musique) : Une Vie de héros de Strauss et la Musique funèbre maçonnique de Mozart.

En 2002, il a reçu les insignes de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres, et en 2012, il a été élu membre de l’Académie royale de musique de Suède.

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In September 2016 Daniel Harding will succeed Paavo Järvi to become the new and ninth Musical Director of the Orchestre de Paris. During this first season, he will present new and innovative repertories of which he is particularly fond, such as ‘Scenes from Goethe’s Faust’, the French premiere of ‘Dream of the Song’ by George Benjamin or another rarely given oratorio by Schumann, ‘The Paradise and the Peri’.

Daniel Harding is simultaneously Musical Director of the Swedish Radio Symphony Orchestra and principal guest Conductor of the London Symphony Orchestra. He was recently honoured with the lifetime title of Conductor Laureate of the Mahler Chamber Orchestra. His previous positions include Principal Conductor and Music Director of the Mahler Chamber Orchestra (2003-2011), Principal Conductor of the Trondheim Symphony Orchestra in Norway (1997-2000), Principal Guest Conductor of Sweden’s Norrköping Symphony Orchestra (1997-2003) and Music Director of the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (1997-2003). He is also Associate Conductor of the New Japan Philharmonic and Artistic Director of the Ohga Hall in Karuizawa, Japan.

Daniel Harding began his career assisting Sir Simon Rattle at the City of Birmingham Symphony Orchestra, with which he made his professional debut in 1994. He went on to assist Claudio Abbado at the Berlin Philharmonic and made his debut with that orchestra at the 1996 Berlin Festival.

He regularly conducts the Dresden Staatskapelle Orchestra, the Vienna Philharmonic Orchestra  (most notably in Salzburg), the Berlin Philharmonic, the Leipzig Gewandhaus Orchestra, the Royal Concertgebouw Orchestra, the Bavarian Radio Symphony Orchestra and the La Scala Philharmonic Orchestra. Over the course of past seasons he has conducted the Munich Philharmonic, the Orchestre National de Lyon, the Oslo Philharmonic, the London Philharmonic Orchestra, the Stockholm Philharmonic, the Santa Cecilia Orchestra of Rome the Orchestra of the Age of Enlightenment, the Rotterdam Philharmonic, the Francfurt Radio Orchestra and the Orchestre des Champs Elysées. In the United States he has conducted the New York Philharmonic, the Philadelphia Orchestra, the Boston Symphony Orchestra, the Los Angeles Philharmonic and the Chicago Symphony Orchestra.

In 2005 he opened the season at La Scala, Milan, conducting a new production of ‘Idomeneo’. He returned in 2007 for ‘Salome’, in 2008 for ‘Bluebeard’s Castle’ and ‘Il Prigioniero’, most recently in 2011 for ‘Cavalleria Rusticana’ and ‘Pagliacci’, for which he was awarded the prestigious Premio della Critica Musicale “Franco Abbiati”. His operatic experience also includes ‘Ariadne auf Naxos’, ‘Don Giovanni’ and ‘Le nozze di Figaro’ at the Salzburg Festival with the Vienna Philharmonic, ‘The Turn of the Screw’ and ‘Wozzeck’ at the Royal Opera House, Covent Garden, The Abduction from the Seraglio at the Bavarian Opera in Munich, ‘The Magic Flute’ at the Vienna Festival and ‘Wozzeck’ at the Theater an der Wien. During the 2012/2013 season he returned to La Scala to conduct ‘Falstaff’ and made his debut conducting at the Deutsche Staatsoper in Berlin and Wiener Staatsoper, with Wagner’s Flying Dutchman.

Regularly invited to the Aix-en-Provence Festival,, he has conducted new productions of ‘Cosí fan tutte’, ‘Don Giovanni’, ‘The Turn of the Screw’, ‘La Traviata’, ‘Eugene Onegin’ and ‘The Marriage of Figaro’. In 2017 He will conduct ‘The Rake’s Progress’ with the Orchestre de Paris there.

Daniel Harding records exclusively for Deutsche Grammophon. His recordings of Mahler’s 10th Symphony with the Vienna Philharmonic and Carl Orff’s ‘Carmina Burana’ have been very well received by critics. For Warner/Erato he had previously recorded Mahler’s 4th Symphony with the Mahler Chamber Orchestra and Brahms 3rd and 4th Symphonies with the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Britten’s ‘Billy Budd’ with the London  Symphony Orchestra (Grammy award for the best opera recording), ‘Don Giovanni’ and the ‘Turn of the Screw’ with the Mahler Chamber Orchestra (“Choc de lAnnée 2002” “Grand Prix de l’Académie Charles Cros” and Gramophone Award). His recording of ‘Scenes from Goethe’s Faust’ with the Bavarian Radio Symphony Orchestra was particularly appreciated by critics.

In 2002 he was awarded the title Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres by the French Government and in 2012 he was elected a member of The Royal Swedish Academy of Music.